Mi a mediáció és hogyan segít?

Egy olyan konfliktuskezelési folyamat, amely két fél problémájának feloldásában segít, és amelynek célja egy mindkét fél számára megfelelő megoldás kidolgozása.

A mediátor független harmadik félként közvetít a feleket között. Segít az álláspontok közelítésében, alternatívák keresésében, a közös cél kialakításában. 

A folyamat kevésbé fókuszál a múltbéli történésekre. Inkább a jelenben fennálló problémák feltérképezésére, valamint a jövőbeni lehetőségek kidolgozására fektet hangsúlyt. 

 

Mikor válaszd a mediációt?


#1: ha már belefáradtatok az újra és újra visszatérő vitákba

#2: ha úgy érzed, a másikkal nem lehet konstruktívan megbeszélni a dolgokat

#3: ha már nem tudjátok türelmesen végighallgatni egymást

#4: ha úgy érzitek, megrekedtetek a problémával, és nem tudjátok hogyan tovább

#5: ha elkeserítő a helyzet, de szeretnétek végre megoldást találni

#6: ha hidegháborús helyzet van, és a kommunikáció ellehetetlenült

#7: ha meg akarjátok ismerni a konfliktus forrását és dinamikáját

#8: ha világossá akarjátok tenni a negatív kommunikációs interakciók mintázatát, és annak okát

#9: ha már ki sem láttok az adott problémából, bizalmatlanok vagytok, és túl sok a múltbéli rossz tapasztalat

#10: ha nem szeretnétek egyből ügyvédhez vagy bíróságra menni

#11: ha váláson gondolkoztok, vagy már tudjátok, hogy válni szeretnétek

“Ha jobban belegondolok, a környezetünk nem változott semmit. Egyszerűen mi reagálunk másképp.”

 

“Próbálta már ő máskor is mondani nekem, de eddig valahogy nem jött át. Most végre értem, miről beszélt akkor.”

 

 

Így zajlik egy folyamat:

♦ Először mindkét fél lehetőséget kap arra, hogy külön-külön, megszakítás nélkül beszéljen a problémáról, majd az így körvonalazódó témák összegyűjtését követően meghatározzuk a közös célt.

♦ Ezt követően az átbeszélendő témákat bontjuk ki részleteiben.

♦ Végül a megfogalmazott igények mentén törekszünk a megegyezés kialakítására.​​

 

Miért hatékony a mediáció?

A mediáció egyik legnagyobb előnye, hogy hosszútávú változást biztosít.

Itt mi magunk találjuk meg a számunkra legmegfelelőbb megoldást, hiszen a konfliktus résztvevői tudják legjobban, hogy mire van szükségük. Senki nem kényszerít minket semmire, a döntés a mi kezünkben van.

A mediátor pedig segítséget nyújt ahhoz, hogy a válaszra rátaláljunk, és biztosítja a szükséges keretet, hogy minél hatékonyabban tudjunk együttműködni a partnerünkkel. Mivel mi döntünk, így a végső megoldás is bármikor újratervezhető, rugalmasan igazítható az életünkben történő változásokhoz.

A mediációban időt és egy olyan semleges teret kapunk, ahol végre meghallgathatjuk egymást, és megmutatkozhat a kommunikáció mögötti valódi motiváció is. Új információkat kapunk a másikról, magunkról, ami segít új alternatívákat találni a problémáink megoldására.

Segít nézőpontot váltani!
Segít szembenézni a problémával!

Gyakran maga a konfliktustól való félelem, a konfliktuskerülés a probléma forrása.

Azonban ahhoz, hogy változtatni tudjunk a jelenlegi helyzetünkön, az egymással való párbeszéd elengedhetetlen. A mediációban lépésről lépésre ki tudjuk alakítani a kommunikációs csatornát, így fel tudjuk oldani az esetleges félreértéseket és bizalmatlanságot.

A konfliktus közös problémánk, így fontos, hogy legyünk rá nyitottak: mindig valamilyen változást hordoz magában, de csak abban az esetbe, ha kellő nyíltsággal fordulunk felé.

“Sosem hallottam még ennyit beszélni, mint most itt az ülésen.”

 

“Erről még ilyen szempontból nem igazán beszélgettünk. Őszintén szólva, ritkán jut időnk úgy beszélgetni, hogy tényleg oda is figyelünk arra, hogy mit mond a másik.”

 
Ha békés úton, hatékonyan rendeznétek konfliktusaitokat, akkor a mediáció megoldás lehet!

 

Köszönöm !

A feliratkozás sikeresen megtörtént.